Технологічні тренди, які визначають 2025 рік
Технологічні тренди, які визначають 2025 рік
Щороку з’являються нові, дедалі більш захопливі й багатообіцяючі технології. Щоб правильно ними скористатися, CIO повинні вміти визначити справді ключові розробки, які протягом тривалого часу впливатимуть на майбутнє.
За матеріалами blogs.cisco.com
У цій статті Ліз Сентоні (Liz Centoni), виконавча віцепрезидентка Cisco, виклала свій погляд на те, які технологічні тенденції визначають 2025 рік.
Наприкінці 2024 року технологічному ландшафту були властиві економічна й геополітична невизначеність, значні зміни в поведінці споживачів, розширення цифрової екосистеми і сильний тиск на бізнес, що змушувало його впроваджувати та інтегрувати штучний інтелект в основну діяльність. З огляду на те, що майбутнє обіцяє ще цікавіші технологічні дива, бізнес-лідери, щоб конкурувати в такому середовищі, мають відрізняти швидкоплинний хайп від технологій, які сприятимуть довготривалим змінам. Тож подивімося на винаходи, які формуватимуть найближче майбутнє.
Уявіть ШІ для обслуговування клієнтів, який прогнозує потреби споживача ще до того, як той зробить запит, або ШІ для управління мережею, який виявляє потенційні проблеми та вирішує їх автономно, забезпечуючи безперебійне функціонування.
Такі агенти не лише безпосередньо взаємодіятимуть із людьми чи пристроями, а й зможуть виявляти один одного, навчатися та співпрацювати, формуючи складні робочі процеси та/або ланцюжки операцій для автоматизації навіть дуже складних бізнес-функцій. Наприклад, кілька агентів ШІ можуть автоматизувати керування ланцюгами поставок, координуючись один з одним, щоб прогнозувати попит, оптимізувати запаси, координувати поставки і навіть вести переговори з постачальниками. Для бізнесу цей зсув означає стрибок в ефективності та персоналізації, а також підкреслює важливість управління та охорони. У відповідь на розвиток агентного ШІ організаціям доводиться впроваджувати обов'язкові етичні норми, щоб забезпечити справедливість і прозорість алгоритмічних рішень і захист інтелектуальної власності.
Водночас організації мають подбати про те, щоб їхні системи безпеки відповідали вимогам часу. Мета — не лише забезпечити безпеку даних, які обробляють ШІ-гуманоїди (а також люди!), а й захистити їх від хакерських атак і загрозливих змін у їхньому програмному забезпеченні та складі команд. І все це — зберігаючи прозорість, необхідну в гібридному робочому середовищі, де люди й машини разом переслідують спільні цілі.
Така надихаюча співпраця між людьми й машинами дасть змогу організаціям значною мірою розширити масштаби діяльності, хоча, ймовірно, викличе занепокоєння через те, що штучний інтелект замінює людей на робочому місці. Бізнес-лідерам потрібно чітко й безкомпромісно використовувати можливості ШІ, не втрачаючи при цьому людський фактор, який властивий високому рівню обслуговування клієнтів.
ШІ, вірогідно, й надалі приваблюватиме бізнес, обіцяючи безпрецедентні інновації та ефективність, а компанії продовжуватимуть інвестувати в рішення на його основі. Це навряд можна назвати прогнозом. Але в міру того, як ШІ розвиватиметься, зростатиме й розуміння того, що на цьому шляху є перешкоди. Попри мільярди доларів, інвестовані у 2024 році в моделі ШІ та рішення на його основі, нові дані Індексу готовності до ШІ від Cisco свідчать, що за останній рік рівень готовності у всьому світі знизився на один пункт — лише 13% компаній здатні використовувати технології на базі ШІ на повну потужність.
У 2025 році організації мають вирішувати, як найкраще забезпечити належний рівень обчислювальної потужності для виконання робочих навантажень ШІ (на кінець 2024 року лише 21% організацій стверджували, що мають необхідні графічні процесори для задоволення поточних і майбутніх потреб ШІ). Компанії мають покладатися на своїх стратегічних партнерів, щоб визначити пріоритети використання ШІ, підвищити кваліфікацію команд і поступово та пропорційно модернізувати інфраструктуру. ІТ-команди відчувають дедалі більший тиск щодо оптимізації управління, гігієни, маркування та організації даних, які наразі розпорошені між різними системами та локаціями. Цей мандат стосується як структурованих даних, що зазвичай пов'язані з існуючими бізнес-процесами, так і неструктурованих, що належать до взаємодії з клієнтами та користувачами. Поки команди гарячково працюють над підготовкою своїх середовищ до впровадження ШІ, ради директорів і керівні групи усвідомлюють, що значні вигоди від цієї технології з'являться в довгостроковій перспективі і поступово — починаючи від сьогодні і покращуючись із часом. Особливо це помітно в таких сферах, як відкриття нових потоків доходів і підвищення прибутковості. Багато рад директорів змушені переглянути очікування, терміни та пріоритети, встановлені лише нещодавно, оскільки компанії змушені рахуватися з «хаотичною серединою» впровадження ШІ. Тож доведеться «грати в довгу».
І при цьому ШІ — не єдиний фактор, що створює додатковий тиск на команди безпеки. Досягнення в галузі квантових обчислень змушують компанії рахуватися з уразливістю традиційних методів шифрування перед новими типами атак. У міру того, як у поточному році квантові обчислення наближаються до масового застосування, ми бачимо, як організації починають впроваджувати квантово-стійкі протоколи безпеки для захисту конфіденційних даних. А розвиток цифрових екосистем і платформ іще більше ускладнює ситуацію. Різні системи пов'язані між собою більше, ніж будь-коли раніше, а паралельно з розвитком цих зв’язків зростає і витонченість атак. У 2025 році зростають ризики соціальної інженерії та атак на ланцюги поставок.
Оскільки зловмисники змінюють свою тактику на компрометацію користувачів і кінцевих точок, прагнучи досягти максимального ефекту від своїх атак, мережа перетворюється на вирішальну опору безпеки. Здатність мережі забезпечувати видимість середовища робить її першою та останньою лінією захисту. Організації мають інтегрувати ШІ для посилення людських можливостей, щоб зміцнити мережу як ключову лінію оборони і забезпечити дотримання політики.
У поточному році клієнти дедалі частіше шукають партнерів, які здатні розгорнути технологію, допомагаючи їм у поточні терміни виконати свої зобов'язання щодо досягнення нульових викидів вуглецю та цілей сталого розвитку. Виграють ті компанії, у пріоритеті яких — енергоефективні продукти та циркулярність у бізнес-моделях. Цікаво, що технології на основі ШІ можуть також відігравати вирішальну роль у підвищенні енергоефективності. Стає очевидно, що ШІ відкриває нову еру «енергетичних мереж», що поєднує програмно-визначені мережеві можливості та електроенергетичну систему, яка складається з мікромереж постійного струму (DC), а також платформи оптимізації використання, розподілу та зберігання енергії. У 2025 році ШІ — це водночас «що» і «як» у цій сфері, він надає нам величезні можливості та метод безперервного навчання для їх більш сталого використання.
У цій статті Ліз Сентоні (Liz Centoni), виконавча віцепрезидентка Cisco, виклала свій погляд на те, які технологічні тенденції визначають 2025 рік.
Наприкінці 2024 року технологічному ландшафту були властиві економічна й геополітична невизначеність, значні зміни в поведінці споживачів, розширення цифрової екосистеми і сильний тиск на бізнес, що змушувало його впроваджувати та інтегрувати штучний інтелект в основну діяльність. З огляду на те, що майбутнє обіцяє ще цікавіші технологічні дива, бізнес-лідери, щоб конкурувати в такому середовищі, мають відрізняти швидкоплинний хайп від технологій, які сприятимуть довготривалим змінам. Тож подивімося на винаходи, які формуватимуть найближче майбутнє.
1. Агентний ШІ виходить на передній план
У 2025 році ШІ — це вже не просто інструмент, а справжній партнер. Багато інструментів з ШІ, які використовуються сьогодні, спираються на статичні правила або набори даних. Агентний ШІ відрізняється від них тим, що може безперервно навчатися на основі даних користувача та інтегрувати контекстну інформацію (історію облікового запису, мережеве середовище, моделі поведінки користувача та його вподобання), а також приймати рішення практично без контролю з боку людини. Іншими словами, на відміну від підходів, які вимагають підказок користувача або заздалегідь визначених правил, агентний ШІ діє проактивно.Уявіть ШІ для обслуговування клієнтів, який прогнозує потреби споживача ще до того, як той зробить запит, або ШІ для управління мережею, який виявляє потенційні проблеми та вирішує їх автономно, забезпечуючи безперебійне функціонування.
Такі агенти не лише безпосередньо взаємодіятимуть із людьми чи пристроями, а й зможуть виявляти один одного, навчатися та співпрацювати, формуючи складні робочі процеси та/або ланцюжки операцій для автоматизації навіть дуже складних бізнес-функцій. Наприклад, кілька агентів ШІ можуть автоматизувати керування ланцюгами поставок, координуючись один з одним, щоб прогнозувати попит, оптимізувати запаси, координувати поставки і навіть вести переговори з постачальниками. Для бізнесу цей зсув означає стрибок в ефективності та персоналізації, а також підкреслює важливість управління та охорони. У відповідь на розвиток агентного ШІ організаціям доводиться впроваджувати обов'язкові етичні норми, щоб забезпечити справедливість і прозорість алгоритмічних рішень і захист інтелектуальної власності.
2. Переосмислення динаміки робочих місць у компаніях у відповідь на перші випадки спільної роботи машин-гуманоїдів і людей
Майбутнє робочого місця — не бінарний вибір між людьми й машинами, а плідна співпраця. Машини-гуманоїди на базі ШІ — частина майбутньої робочої сили, і перші приклади ми, ймовірно, побачимо вже цього року. Це змусить компанії повністю переосмислити і динаміку своїх робочих місць, і технології, які їх забезпечують. Наприклад, компаніям потрібно буде надати належний рівень затримок і пропускної здатності зв'язку, оскільки ефективність роботи ШІ-гуманоїдів залежить від їхньої здатності обробляти та аналізувати дані в режимі реального часу.Водночас організації мають подбати про те, щоб їхні системи безпеки відповідали вимогам часу. Мета — не лише забезпечити безпеку даних, які обробляють ШІ-гуманоїди (а також люди!), а й захистити їх від хакерських атак і загрозливих змін у їхньому програмному забезпеченні та складі команд. І все це — зберігаючи прозорість, необхідну в гібридному робочому середовищі, де люди й машини разом переслідують спільні цілі.
Така надихаюча співпраця між людьми й машинами дасть змогу організаціям значною мірою розширити масштаби діяльності, хоча, ймовірно, викличе занепокоєння через те, що штучний інтелект замінює людей на робочому місці. Бізнес-лідерам потрібно чітко й безкомпромісно використовувати можливості ШІ, не втрачаючи при цьому людський фактор, який властивий високому рівню обслуговування клієнтів.
Така надихаюча співпраця між людьми й машинами дасть змогу організаціям значною мірою розширити масштаби діяльності, хоча, ймовірно, викличе занепокоєння через те, що штучний інтелект замінює людей на робочому місці
3. Жорсткі сигнали реальності компаніям від ШІ в ситуаціях викликів з його впровадження, особливо щодо інфраструктури та готовності даних
ШІ, вірогідно, й надалі приваблюватиме бізнес, обіцяючи безпрецедентні інновації та ефективність, а компанії продовжуватимуть інвестувати в рішення на його основі. Це навряд можна назвати прогнозом. Але в міру того, як ШІ розвиватиметься, зростатиме й розуміння того, що на цьому шляху є перешкоди. Попри мільярди доларів, інвестовані у 2024 році в моделі ШІ та рішення на його основі, нові дані Індексу готовності до ШІ від Cisco свідчать, що за останній рік рівень готовності у всьому світі знизився на один пункт — лише 13% компаній здатні використовувати технології на базі ШІ на повну потужність.У 2025 році організації мають вирішувати, як найкраще забезпечити належний рівень обчислювальної потужності для виконання робочих навантажень ШІ (на кінець 2024 року лише 21% організацій стверджували, що мають необхідні графічні процесори для задоволення поточних і майбутніх потреб ШІ). Компанії мають покладатися на своїх стратегічних партнерів, щоб визначити пріоритети використання ШІ, підвищити кваліфікацію команд і поступово та пропорційно модернізувати інфраструктуру. ІТ-команди відчувають дедалі більший тиск щодо оптимізації управління, гігієни, маркування та організації даних, які наразі розпорошені між різними системами та локаціями. Цей мандат стосується як структурованих даних, що зазвичай пов'язані з існуючими бізнес-процесами, так і неструктурованих, що належать до взаємодії з клієнтами та користувачами. Поки команди гарячково працюють над підготовкою своїх середовищ до впровадження ШІ, ради директорів і керівні групи усвідомлюють, що значні вигоди від цієї технології з'являться в довгостроковій перспективі і поступово — починаючи від сьогодні і покращуючись із часом. Особливо це помітно в таких сферах, як відкриття нових потоків доходів і підвищення прибутковості. Багато рад директорів змушені переглянути очікування, терміни та пріоритети, встановлені лише нещодавно, оскільки компанії змушені рахуватися з «хаотичною серединою» впровадження ШІ. Тож доведеться «грати в довгу».
4. Нові загрози у сфері кібербезпеки — у відповідь: доповнення людського потенціалу машинними можливостями
З розвитком ШІ до нас наближається нова ера викликів у сфері кібербезпеки. У 2025 році компанії мають посилювати свої системи безпеки, щоб протистояти абсолютно новим типам ризиків, пов'язаним із ШІ. Наприклад, атакам з використанням запитів, у межах яких зловмисні дані маскуються під легітимні запити користувачів у генеративних системах ШІ. Згідно з останнім Індексом готовності до впровадження ШІ від Cisco, лише 30% компаній у всьому світі заявили, що мають можливості протистояти цим загрозам.І при цьому ШІ — не єдиний фактор, що створює додатковий тиск на команди безпеки. Досягнення в галузі квантових обчислень змушують компанії рахуватися з уразливістю традиційних методів шифрування перед новими типами атак. У міру того, як у поточному році квантові обчислення наближаються до масового застосування, ми бачимо, як організації починають впроваджувати квантово-стійкі протоколи безпеки для захисту конфіденційних даних. А розвиток цифрових екосистем і платформ іще більше ускладнює ситуацію. Різні системи пов'язані між собою більше, ніж будь-коли раніше, а паралельно з розвитком цих зв’язків зростає і витонченість атак. У 2025 році зростають ризики соціальної інженерії та атак на ланцюги поставок.
Оскільки зловмисники змінюють свою тактику на компрометацію користувачів і кінцевих точок, прагнучи досягти максимального ефекту від своїх атак, мережа перетворюється на вирішальну опору безпеки. Здатність мережі забезпечувати видимість середовища робить її першою та останньою лінією захисту. Організації мають інтегрувати ШІ для посилення людських можливостей, щоб зміцнити мережу як ключову лінію оборони і забезпечити дотримання політики.
5. Наближення до нуля (!) тривалості простою мережі через неправильну конфігурацію
Понад 40% відключень мережі викликані неправильною конфігурацією і можуть коштувати компаніям до 9% їхнього річного доходу. Отже, одна з найбільш перспективних розробок на горизонті — інструмент ШІ, який може практично усунути помилки ручної конфігурації, що призводять до відключень. Інтелектуальні автоматизовані системи можуть керувати робочими процесами протягом усього життєвого циклу мережі і забезпечувати відстеження кожної дії. Інструменти на основі ШІ мають революціонізувати управління мережею, навчання і порівняльний аналіз кожної конфігурації, щоб зменшити кількість помилок і забезпечити безперебійну роботу. Кількість помилкових конфігурацій має швидко зменшуватися, оскільки впровадження ШІ зростає, роблячи автоматизацію доступною для більшої кількості організацій. Очікується, що й тривалість простою мережі, викликаного людськими помилками, швидко наблизиться до нуля. Це чудова новина, оскільки бізнес дедалі більше покладається на цифрові платформи, тож безперервна працездатність мережі стає критично важливим компонентом стійкості, безпосередньо пов'язаним із задоволеністю клієнтів та операційною ефективністю.Одна з найбільш перспективних розробок на горизонті — інструмент ШІ, який може практично усунути помилки ручної конфігурації, що призводять до відключень
6. Потреба в допомозі, щоб збалансувати стійкість і зростання в епоху ШІ
Вплив ШІ на довкілля — проблема, про яку всі знають, але намагаються не помічати. Адже ШІ потребує високого рівня енергоспоживання, що впливає на викиди вуглецю в атмосферу. Очікується, що обсяг енергії, яку використовують центри обробки даних, призначені для ШІ, у 2025 році зрівняється з обсягами, які за рік споживає країна розміром з Нідерланди.У поточному році клієнти дедалі частіше шукають партнерів, які здатні розгорнути технологію, допомагаючи їм у поточні терміни виконати свої зобов'язання щодо досягнення нульових викидів вуглецю та цілей сталого розвитку. Виграють ті компанії, у пріоритеті яких — енергоефективні продукти та циркулярність у бізнес-моделях. Цікаво, що технології на основі ШІ можуть також відігравати вирішальну роль у підвищенні енергоефективності. Стає очевидно, що ШІ відкриває нову еру «енергетичних мереж», що поєднує програмно-визначені мережеві можливості та електроенергетичну систему, яка складається з мікромереж постійного струму (DC), а також платформи оптимізації використання, розподілу та зберігання енергії. У 2025 році ШІ — це водночас «що» і «як» у цій сфері, він надає нам величезні можливості та метод безперервного навчання для їх більш сталого використання.
Дивлячись у майбутнє зі сподіваннями
У 2025 році людство завершує першу чверть ХХІ століття. Цей рік — поворотний у нашому технологічному розвитку, коли штучний інтелект, кібербезпека, управління даними та сталий розвиток зливаються, щоб по-іншому впливати на бізнес-середовище. Стратегічне передбачення і прагматичний підхід до цих тенденцій дає компаніям змогу впоратися з викликами і скористатися можливостями для зростання та вдосконалення. Технологічні тенденції 2025 року переосмислюють взаємодію між технологіями та людством. Тож дивімося в майбутнє з оптимізмом і працюймо над створенням світу, в якому технології та людство процвітатимуть у гармонії й на благо.Мегатрейд як офіційний дистриб’ютор Cisco — це авторизований канал для придбання обладнання, ПЗ та сервісів Cisco на території України: cisco@megatrade.ua, (044) 538-00-06
Splunk: прогнози для бізнесу на 2025 рік
Найважливіші технологічні тенденції для контакт-центрів у 2025 році