Опитування 2024 AI Readiness Index: Cisco дослідила готовність бізнесу до ШІ
Опитування 2024 AI Readiness Index: Cisco дослідила готовність бізнесу до ШІ
Компанія Cisco дослідила готовність організацій по всьому світу впроваджувати штучний інтелект і представила результати в межах Cisco 2024 AI Readiness Index.
03.03.2025
За матеріалами cisco.com.
Тема штучного інтелекту (ШІ) домінує у світі бізнесу протягом кількох останніх років. Дедалі частіше ця технологія згадується в оновлених стратегіях, у звітах про прибутки та майже в усіх комунікаціях з акціонерами та партнерами по бізнесу. За рівнем масового впливу штучний інтелект випереджає хмарні технології та навіть інтернет.
Однак у міру того, як компанії більше дізнаються про штучний інтелект і про те, як впроваджувати й використовувати його можливості на повну потужність, вони усвідомлюють, що готові до цього не настільки, наскільки їм здавалося раніше. Індекс готовності до ШІ, або Cisco 2024 AI Readiness Index, підрахований вдруге (вперше цей Індекс було представлено 2023 року), представив дані про готовність компаній до впровадження штучного інтелекту за шістьма ключовими напрямками, кожен з яких має індивідуальну вагу при оцінці готовності до впровадження ШІ:
Усі компанії, що пройшли оцінку на готовність впровадити ШІ, на основі отриманих балів були поділені на чотири групи:
Однак керівники заявляють, що не лише продовжуватимуть інвестувати в ШІ, але й збільшуватимуть свої витрати на цей напрям. Індекс свідчить про те, що саме топменеджмент — найпотужніша рушійна сила у впровадженні ШІ, крім того, представники 50% компаній посилаються на тиск з боку генерального директора та його команди. Однак на найвищому рівні ентузіазм щодо трансформаційної сили штучного інтелекту згас. Лише 66% респондентів повідомляють, що ради директорів їхніх організацій сприятливо ставляться до впровадження ШІ, а 75% говорять те саме про свої керівні команди (для порівняння: 2023 року цей показник був на рівні 82%).
Загалом по світу менше, ніж одна з семи компаній входить до числа лідерів, що свідчить про певне падіння, порівняно з показниками Індексу попереднього року. Зменшилася й кількість компаній у наступній категорії готовності — серед переслідувачів (Chasers). Зниження середнього балу спостерігається й в окремих напрямках, серед яких інфраструктура, дані, управління, талант і культура.
Інші факти, що були зафіксовані дослідженням:
Оцінка глобальної готовності
Багато організацій по всьому світу готуються до реалізації потенціалу штучного інтелекту в повному обсязі. Але якщо порівнювати з попереднім роком, то загальна готовність не покращилася в жодній з категорій.
Готовність інфраструктури помітно знизилася, що викликає занепокоєння, адже компанії очікують значного збільшення робочих навантажень. Попри певний прогрес у розробці стратегій ШІ, менше двох третин організацій мають чіткий план їх впровадження, а культура й готовність до роботи з даними – це досі найскладніші сфери, в яких немає жодних ознак покращення. Компанії відстають і в такому напрямку, як талант: дедалі більше організацій не мають необхідних навичок і талантів для ефективного впровадження ШІ.
Cisco 2024 AI Readiness Index демонструє ситуацію з готовністю до впровадження ШІ в усіх регіонах і галузях, на всіх ринках. Наприклад, індекс глобальної готовності дає такі дані:
Прискорення готовності до ШІ з боку лідерів
Лідери по готовності до впровадження ШІ зустрічаються серед організацій різного розміру. Керівники та керуючі команди цих організацій з більшою ймовірністю відчувають нагальність проблеми і вже виділяють більшу частину свого ІТ-бюджету на проєкти, пов'язані зі штучним інтелектом.
Розмір і галузева приналежність
Серед 20 проаналізованих секторів найвищі показники готовності до впровадження ШІ за всіма шістьма напрямками стабільно демонструють наступні бізнес-категорії: технологічні послуги, фінансові послуги, роздрібна торгівля та бізнес-послуги. Важливо зазначити, що ці галузі сильно залежать від технологій, тож компаніям, які в них працюють, можливо, легше подолати труднощі їх розгортання на ранніх стадіях. Навпаки, галузі, орієнтовані на надання державних послуг і фінансування, а також ті, за якими здійснюється значний регуляторний нагляд, зокрема освіта, транспорт і державні послуги, переважно відстають у своїй готовності впроваджувати ШІ.
За загальною готовністю до ШІ лідирує сфера технологічних послуг: 20% респондентів із цієї галузі потрапили в категорію лідерів. Це значно більше, ніж середній показник у 13% для всіх респондентів разом узятих. Крім того, 38% опитаних у цьому секторі — це переслідувачі.
Фінансові організації не відстають: кожна шоста належить до лідерів (16%), а більше третини (35%) — до переслідувачів. Сектори роздрібної торгівлі (13% лідерів і 33% переслідувачів) і бізнес-послуг (12% і 35%, відповідно) завершують список організацій, провідних з погляду впровадження ШІ.
Водночас кілька секторів відстають у готовності до впровадження ШІ як звітного року, так і попереднього. У секторі освіти — 5% відстаючих і 64% прихильників. У секторі транспорту — 6% відстаючих і 62% прихильників, а в секторі державних послуг майже кожна п'ята організація (17%) належить до відстаючих, а 59% — до прихильників. У кожній з цих трьох галузей готовність до ШІ знизилася ще більше, порівняно з попереднім роком, що свідчить про потенційно тривожну тенденцію.
Згідно з дослідженням, існує мінімальний поріг розміру організації, необхідний для належної підтримки впровадження ШІ. Однак після досягнення цього порогового значення подальше збільшення розміру організації не корелює з більшою готовністю. Ця закономірність помітна в усіх галузях: відносно невеликим компаніям (від 500 до 1 000 працівників) для досягнення лідерського статусу в галузі ШІ бракує ресурсів.
Лише 11% менших організацій були класифіковані як лідери, тоді як організацій середнього розміру (від 1000 до 1500 працівників), готових до впровадження ШІ, уже 16%. Однак, як і в попередньому опитуванні, після досягнення певної межі більший розмір організації і більший обсяг ресурсів не корелюють зі зростанням готовності до ШІ — найбільші роботодавці в дослідженні мали меншу частку лідерів (13%), ніж організації середнього розміру. Справді, під час аналізу групи великих роботодавців стало помітно, що пік готовності до ШІ припадає на організації з річним доходом від 500 млн доларів до 1 млрд доларів США — майже чверть цієї групи (24%) належить до лідерів. Ці компанії мають достатньо ресурсів для реалізації стратегії впровадження ШІ й уникають при цьому потенційних проблем, пов'язаних із розміром організації, зокрема, негативного впливу розміру на гнучкість під час прийняття рішень. За межами цього діапазону готовність до впровадження ШІ знижується, і лише кожна шоста (16%) організація з доходом понад 1 млрд доларів США належить до групи лідерів.
Методологія
Глобальний індекс готовності до впровадження штучного інтелекту Cisco ґрунтується на подвійному сліпому опитуванні 7985 керівників вищої ланки в організаціях, де працює 500 і більше співробітників, що відповідають за інтеграцію та розгортання штучного інтелекту у своїх організаціях на 30 ринках. Дослідження проводила незалежна дослідницька компанія у вересні-жовтні 2024 року.
Тема штучного інтелекту (ШІ) домінує у світі бізнесу протягом кількох останніх років. Дедалі частіше ця технологія згадується в оновлених стратегіях, у звітах про прибутки та майже в усіх комунікаціях з акціонерами та партнерами по бізнесу. За рівнем масового впливу штучний інтелект випереджає хмарні технології та навіть інтернет.
Однак у міру того, як компанії більше дізнаються про штучний інтелект і про те, як впроваджувати й використовувати його можливості на повну потужність, вони усвідомлюють, що готові до цього не настільки, наскільки їм здавалося раніше. Індекс готовності до ШІ, або Cisco 2024 AI Readiness Index, підрахований вдруге (вперше цей Індекс було представлено 2023 року), представив дані про готовність компаній до впровадження штучного інтелекту за шістьма ключовими напрямками, кожен з яких має індивідуальну вагу при оцінці готовності до впровадження ШІ:
- Стратегія — 15%,
- Інфраструктура — 25%,
- Дані — 20%,
- Управління — 15%,
- Талант — 15%,
- Культура — 10%.
Усі компанії, що пройшли оцінку на готовність впровадити ШІ, на основі отриманих балів були поділені на чотири групи:
- Pacesetters (лідери),
- Chasers (переслідувачі),
- Followers (прихильники),
- Laggards (відстаючі).
- лідери (86 балів і більше) (повна готовність) — організації, які повністю готові до впровадження та інтеграції ШІ.
- переслідувачі (від 61 до 85 балів) (помірна готовність) — організації, які досягли значного прогресу, рівень їхньої готовності до впровадження ШІ вищий за середній.
- прихильники (від 31 до 60 балів) (обмежена готовність) — організації, які на шляху до готовності впроваджувати ШІ, але рівень їхньої підготовки нижчий за середній.
- відстаючі (30 балів і менше) (відсутня готовність) — організації, які найменшою мірою готові до впровадження та інтеграції ШІ.
- лідери — 93,
- переслідувачі — 72,
- прихильники — 48,
- відстаючі — 25.
Однак керівники заявляють, що не лише продовжуватимуть інвестувати в ШІ, але й збільшуватимуть свої витрати на цей напрям. Індекс свідчить про те, що саме топменеджмент — найпотужніша рушійна сила у впровадженні ШІ, крім того, представники 50% компаній посилаються на тиск з боку генерального директора та його команди. Однак на найвищому рівні ентузіазм щодо трансформаційної сили штучного інтелекту згас. Лише 66% респондентів повідомляють, що ради директорів їхніх організацій сприятливо ставляться до впровадження ШІ, а 75% говорять те саме про свої керівні команди (для порівняння: 2023 року цей показник був на рівні 82%).
Загалом по світу менше, ніж одна з семи компаній входить до числа лідерів, що свідчить про певне падіння, порівняно з показниками Індексу попереднього року. Зменшилася й кількість компаній у наступній категорії готовності — серед переслідувачів (Chasers). Зниження середнього балу спостерігається й в окремих напрямках, серед яких інфраструктура, дані, управління, талант і культура.
Інші факти, що були зафіксовані дослідженням:
- Бізнес розуміє, що час для впровадження штучного інтелекту спливає. І тиск не припиняється.
- 98% респондентів відчули, що за останній рік актуальність проблеми зросла.
- У 50% організацій саме керівники та лідери визначають нагальність впровадження ШІ (і цей фактор впливовіший за всі інші).
- 85% кажуть, що у них менше 18 місяців на розгортання стратегії ШІ, інакше негативні наслідки для бізнесу стануть очевидні.
- ШІ – пріоритетна стаття витрат в ІТ-бюджетах: 50% компаній стверджують, що вже виділили на ШІ 10-30% свого фінансування.
- 13% компаній у всьому світі готові використовувати штучний інтелект і технології на основі ШІ на повну потужність — це на 1 пункт менше, ніж минулого року.
- Ці організації здійснюють інвестиції, але їхні вкладення ще не почали окупатися.
- У найближчі роки ІТ-бюджети на ШІ майже подвояться.
- Проте майже половина компаній стверджують, що впровадження ШІ не виправдало їхніх очікувань щодо головних пріоритетів бізнесу.
- Але при виборі правильної стратегії ШІ переваги будуть матеріалізовані.
- 40% компаній очікують, що зроблені раніше інвестиції виправдають або перевершать очікування 2024 року.
- 59% вважають, що вплив ШІ на їхній бізнес перевершить очікування за 5 років.
Оцінка глобальної готовності
Багато організацій по всьому світу готуються до реалізації потенціалу штучного інтелекту в повному обсязі. Але якщо порівнювати з попереднім роком, то загальна готовність не покращилася в жодній з категорій.
Готовність інфраструктури помітно знизилася, що викликає занепокоєння, адже компанії очікують значного збільшення робочих навантажень. Попри певний прогрес у розробці стратегій ШІ, менше двох третин організацій мають чіткий план їх впровадження, а культура й готовність до роботи з даними – це досі найскладніші сфери, в яких немає жодних ознак покращення. Компанії відстають і в такому напрямку, як талант: дедалі більше організацій не мають необхідних навичок і талантів для ефективного впровадження ШІ.
Cisco 2024 AI Readiness Index демонструє ситуацію з готовністю до впровадження ШІ в усіх регіонах і галузях, на всіх ринках. Наприклад, індекс глобальної готовності дає такі дані:
- лідери — 13%;
- переслідувачі — 33%;
- прихильники — 51%;
- відстаючі — 3%.
- лідери — 7%;
- переслідувачі — 26%;
- прихильники — 63%;
- відстаючі — 4%.
Прискорення готовності до ШІ з боку лідерів
Лідери по готовності до впровадження ШІ зустрічаються серед організацій різного розміру. Керівники та керуючі команди цих організацій з більшою ймовірністю відчувають нагальність проблеми і вже виділяють більшу частину свого ІТ-бюджету на проєкти, пов'язані зі штучним інтелектом.
Розмір і галузева приналежність
Серед 20 проаналізованих секторів найвищі показники готовності до впровадження ШІ за всіма шістьма напрямками стабільно демонструють наступні бізнес-категорії: технологічні послуги, фінансові послуги, роздрібна торгівля та бізнес-послуги. Важливо зазначити, що ці галузі сильно залежать від технологій, тож компаніям, які в них працюють, можливо, легше подолати труднощі їх розгортання на ранніх стадіях. Навпаки, галузі, орієнтовані на надання державних послуг і фінансування, а також ті, за якими здійснюється значний регуляторний нагляд, зокрема освіта, транспорт і державні послуги, переважно відстають у своїй готовності впроваджувати ШІ.
За загальною готовністю до ШІ лідирує сфера технологічних послуг: 20% респондентів із цієї галузі потрапили в категорію лідерів. Це значно більше, ніж середній показник у 13% для всіх респондентів разом узятих. Крім того, 38% опитаних у цьому секторі — це переслідувачі.
Фінансові організації не відстають: кожна шоста належить до лідерів (16%), а більше третини (35%) — до переслідувачів. Сектори роздрібної торгівлі (13% лідерів і 33% переслідувачів) і бізнес-послуг (12% і 35%, відповідно) завершують список організацій, провідних з погляду впровадження ШІ.
Водночас кілька секторів відстають у готовності до впровадження ШІ як звітного року, так і попереднього. У секторі освіти — 5% відстаючих і 64% прихильників. У секторі транспорту — 6% відстаючих і 62% прихильників, а в секторі державних послуг майже кожна п'ята організація (17%) належить до відстаючих, а 59% — до прихильників. У кожній з цих трьох галузей готовність до ШІ знизилася ще більше, порівняно з попереднім роком, що свідчить про потенційно тривожну тенденцію.
Згідно з дослідженням, існує мінімальний поріг розміру організації, необхідний для належної підтримки впровадження ШІ. Однак після досягнення цього порогового значення подальше збільшення розміру організації не корелює з більшою готовністю. Ця закономірність помітна в усіх галузях: відносно невеликим компаніям (від 500 до 1 000 працівників) для досягнення лідерського статусу в галузі ШІ бракує ресурсів.
Лише 11% менших організацій були класифіковані як лідери, тоді як організацій середнього розміру (від 1000 до 1500 працівників), готових до впровадження ШІ, уже 16%. Однак, як і в попередньому опитуванні, після досягнення певної межі більший розмір організації і більший обсяг ресурсів не корелюють зі зростанням готовності до ШІ — найбільші роботодавці в дослідженні мали меншу частку лідерів (13%), ніж організації середнього розміру. Справді, під час аналізу групи великих роботодавців стало помітно, що пік готовності до ШІ припадає на організації з річним доходом від 500 млн доларів до 1 млрд доларів США — майже чверть цієї групи (24%) належить до лідерів. Ці компанії мають достатньо ресурсів для реалізації стратегії впровадження ШІ й уникають при цьому потенційних проблем, пов'язаних із розміром організації, зокрема, негативного впливу розміру на гнучкість під час прийняття рішень. За межами цього діапазону готовність до впровадження ШІ знижується, і лише кожна шоста (16%) організація з доходом понад 1 млрд доларів США належить до групи лідерів.
Методологія
Глобальний індекс готовності до впровадження штучного інтелекту Cisco ґрунтується на подвійному сліпому опитуванні 7985 керівників вищої ланки в організаціях, де працює 500 і більше співробітників, що відповідають за інтеграцію та розгортання штучного інтелекту у своїх організаціях на 30 ринках. Дослідження проводила незалежна дослідницька компанія у вересні-жовтні 2024 року.
Мегатрейд, як офіційний дистриб’ютор Cisco, є авторизованим каналом для придбання обладнання, ПЗ та сервісів Cisco на території України: cisco@megatrade.ua, (044) 538-00-06.
Cisco та Nvidia допоможуть підприємствам дістати максимум користі зі штучного інтелекту